torsdag 24 maj 2007

American Hosta Society

Det latinska namnet för Funkia är Hosta. Det namnet används tydligen i USA för denna växt. Det finns till och med en sammanslutning för bevarandet av växten; American Hosta Society. Jag har märkt att jag har en liten förkärlen för denna växt. För några veckor sedan hade jag ingen aning om att det fanns så många olika sorter och hur och var de trivdes. Men, man lär sig. När vi gjorde om framsidan så köpte jag två stycken och satte dem vid pergolan (för att skydda klematisens nedre stjälkar).

Båda dessa två Funktior köpte jag samtidigt. Denna (Sum and Substance) verkar ju dock vara avsevärt större (eller mer snabbväxande).


Denna sort hette Golden Tiara.


När jag sedan tog en rundvandring i trädgården idag så upptäckte jag att ont om klematisar har vi inte gott om...:

På norrsidan av huset. Dessa två tog lite tid på sig att poppa ur jorden så därför hann K så gräs i jordhålorna. Jag antar att gräset lär försvinna rätt fort så fort de utvecklar bladverken helt.



I rosenrabatten på framsidan.


Runt dammen har vi ett antal!





Och borta vid bollsvampen finns ytterligare en.


Vilken tur att jag tycker om denna växt så mycket med tanke på antalet som finns!

Inga kommentarer: