tisdag 1 maj 2007

En rejäl trädgårdsvisning

Nu är det verkligen hög tid för en rejäl trädgårdsvisning. Välkomna och följ med:

Så här ser den nya framsidan ut med pergola, perennplantering och allt.


Här växer det nu även kattmynta (Nepeta). Vi hoppas på många påhälsande katter från omgivningen.



Barrbuskarna till höger är också borttagna och ersatta. Från vänster; lavendel, smultronschersmin, marktäckare av okänt slag som kom från en av rabatterna från framsidan.


När jag gjorde iordning rabatten på bilden ovan så hittade jag något stort, intakt och oidentifierbart när jag satte spaden i marken. Jag lyckades med att få upp det helt (!) och flyttade det till den stora rabatten. Ska bli intressant att se om och vad det blir.


Här så fanns det tidigare en två plattor stor plantering som vi inte tänkte använda till något. Efter mycket rensande, bärande och slitande så är nu till slut två plattor på plats istället för rabatten. Det blev betydligt bättre! Den lilla rabatten till höger tänker jag dock låta vara, så länge!


Här har det också skett grejor. Nivå två av denna rabatt är borttagen och här är nu sått istället. I den stora rutan så ska det komma Sommarkrasse. I den lilla hitom så är det sått Klint och i den lilla till höger är det sått Sömntuta.


Och fiskarna lever även dem. Det gör även vattenväxterna där den ena nu har börjat blomma. Jättehärligt med gula smörbollsliknande blommor!


Kryddrabatten. Tar sig, hoppas jag.


Och här är pionen som "inte gick att flytta på". Vad var det för problem med det. Den skjuter i höjden som bara den. Däremot så ser jag lite kärs därimellan. Måste genast åtgärdas!


Nedanför pionen är det satt mera kattmynta och här ska även lammöronen få bo. De känns verkligen som mjuka goa lammöron. Häftigt!


Jordgubbslandet hoppas vi mycket på. Ser bra ut... tror jag. Det har fått sig en rensning och en omgång med gödsel så det borde fungera!


Och när vi ändå är inne på bär så kan vi ju ta en titt på hallonlandet också.


Om vi sedan vänder uppmärksamheten mot växthuset så har det här planterats mer kryddor. Längst in är spansk dragon och framför så är det både gul och grön oregano. Mums mums!


Inne i växthuset så försöker vi oss än så länge på lite sallad samt frösådd av paprika och tre olika sorters chili. Salladen har börjat komma men chilin är betydligt mer kinkig! Får nog testa att fröså i minidrivhuset inne istället!


Äppelträdet som fick sig en omgång när experthjälpen var här verkar ta sig.


Och som sista grej tänkte jag visa ett litet experiment som jag gjorde. Nedan ser ni en bild på trädgårdens bollthuja. Vem säger att en sådan måste ha formen av en boll...


Efter friseringen ser den nu ut så här. Jag ska fixa till den lite mer så den blir mer svamplik.

Inga kommentarer: